Radosne Dziecko – Lata 1-3: Nauka i Matematyka
NAUKA O WSZECHŚWIECIE
Nie wystarczy, że nauczyciel ogranicza się do kochania i rozumienia dziecka; musi on najpierw pokochać i zrozumieć wszechświat. – Dr Maria Montessori, Lekarz Medycyny.
Zainteresowanie i zakochanie się w astronomii i geologii, piasku i wodzie oraz całości nauki zaczyna się bardzo wcześnie. Pierwsze lekcje daje natura. Są to doświadczenia słońca i wiatru, zabawa z piaskiem, wodą czy błotem, oglądanie wschodu i zachodu słońca, poznawanie gwiazd na nocnym niebie, spacery nad brzegiem morza, dziecięca kolekcja skał i minerałów.
Najpierw dajemy dziecku skały, piasek, wodę, błoto, oceany, chmury, gwiazdy, jeziora i tak dalej, a następnie dodajemy ich nazwy. Wszystkie te doświadczenia i wiedza prowadzą do naturalnej troski i odpowiedzialności w późniejszych latach, ponieważ dziecko kocha wszystko, co zna.
Mieszkam w niebie. Mój dom to kula krążąca wokół słońca, która nazywa się Ziemia. -Dr Maria Montessori
MATEMATYKA
Czym jest Bóg?
Jest On długością, szerokością, wysokością i głębokością. – Św. Bernard z Clairvaux
Fundament zakochania się w matematyce nie bierze się z lekcji, ale z radosnego doświadczania jej w kształtach i przedmiotach za pomocą własnych rąk i poruszania się w przestrzeni.
Formowanie się umysłu matematycznego, który pozostaje na całe życie rozpoczyna się poprzez wczesne, proste i codzienne czynności, takie jak zbieranie, liczenie, sortowanie, układanie przedmiotów według jakiegoś porządku, klasyfikacja, porównywanie kształtów, rozmiarów, kolorów, przenoszenie ciężkich obiektów w rękach lub na taczce, nakrywanie do stołu, oraz odkrywanie zależności i podobieństw dzięki tym czynnościom.
Dawniej, zależności matematyczne były zadziwiającymi cudami, i w ten sam sposób jawią się one dla małego dziecka, które odkrywa je po raz pierwszy. Dużo radości stojącemu z tyłu rodzicowi sprawia, kiedy dziecko spostrzega nowe powiązania.
Wymawianie jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, i tak dalej jest dla dziecka bardzo radosnym przeżyciem, ale jest ono nieporównywalnie większe, gdy dziecko odkryje również, że słowa te oznaczają liczbę czegokolwiek: guzików, groszku, łyżeczek, członków rodziny, gwiazd na niebie, oraz gdy zda sobie ono sprawę, że ten sam pomysł używają ludzie na całym świecie!
Gdyby ludzie komunikowali swe myśli jedynie poprzez mowę, gdyby ich mądrość wyrażała się tylko przez słowa, żadne ślady przeszłości nie pozostałyby do dziś. To dzięki ręce, uzupełnieniu umysłu, cywilizacja może się rozwijać. Ręka jest tym największym darem, który dziedziczymy. – Dr Maria Montessori
——————————————-
Tekst ten pochodzi z katalogu The Joyful Child przetłumaczonego przez nas na język polski. W wersji polskiej nosi on tytuł Radosne Dziecko. Autorką oryginalnego angielskiego tekstu jest Susan Stephenson. Więcej informacji na temat The Joyful Child oraz Susan Stephenson możecie znaleźć na stronie firmy Michael Olaf.
Dobry artykuł? Podziel się nim ze znajomymi na Facebooku. Dziękujemy!
Co mogę napisać?
DZIĘKUJĘ!!!
Szukałm takiej strony.