Radosne Dziecko – Lata 1-3: Muzyka

Radosne Dziecko – Lata 1-3: Muzyka

28 marca, 2008

Tworzenie muzyki

Jeśli potrafisz chodzić, potrafisz tańczyć.
Jeśli potrafisz mówić, potrafisz śpiewać.
– Powiedzenie z Zimbabwe

Każdy ma potrzebę śpiewania, tańczenia, tworzenia muzyki i może ją spełnić, tak jak może spełniać ją nasze dziecko. Ważne jest usunięcie dźwięków w tle, ponieważ dziecko w tym wieku nie potrafi oddzielić dźwięków – dla niego liczą się wszystkie dźwięki. Gust muzyczny u dziecka formuje się we wczesnych latach życia, dlatego też powinniśmy stworzyć mu środowisko bogate w piękną muzykę z wysokiej jakości instrumentami muzycznymi.

Bębny afrykańskie

ŚPIEWANIE

Nowy system edukacyjny nie pojawi się dopóki nie weźmiemy pod uwagę faktu, że mamy „podwójny umysł”. Dzieci na każdym etapie rozwoju potrzebują doświadczeń na werbalne i intuicyjne myślenie, aby rozwijać swój wielki potencjał umysłowy. Wyniki pokazały, że takie doświadczenia wzmacniają funkcjonowanie mózgu, ale również wpływają na szczęście w życiu osobistym i społecznym.

W zachodniej edukacji istnieje tendencja do rozdzielania werbalnych i intuicyjnych doświadczeń, ponieważ wiele rzeczy, które dzieją się w prawej półkuli mózgowej (intuicyjnej) jest niedoceniane w naszej zachodniej cywilizacji. Dzieci nie uczą się wyrażać siebie poprzez prawą półkulę mózgową, gdyż nie przywiązuje się dużej uwagi do rozwoju ruchowego w tańcu, śpiewie, rysowaniu i innych nauk humanistycznych.
We wschodniej cywilizacji natomiast, większą uwagę przywiązuje się do tej intuicyjnej części mózgu; logiczna półkula mózgowa jest uważana jako nieistotna w rozwiązywaniu prawdziwych problemów egzystencjalnych.
Istnieje nadzieja, że w najbliższej przyszłości najlepiej rozwinięte jednostki zachodniej i wschodniej kultury rozpoznają razem jak bardzo potrzebny jest rozwój obu półkul mózgowych (intuicyjnej i logicznej), że potrzebujemy siebie nawzajem i mamy się, czym ze sobą podzielić.
– Dr Silvana Montanaro

MUZYKA INSTRUMENTALNA

Ważne jest, aby dzieci były świadome tego, że każda muzyka jest efektem ruchów ciała. Naturalne dźwięki również powstają przy użyciu różnych mięśni ust, rąk, ramion człowieka. Dzieci powinny mieć możliwość obserwacji pracy muzyków, tego jak kontrolują oni swoje ruchy, aby otrzymać różne dźwięki muzyczne. – Dr Silvana Montanaro

Wysokiej jakości, nie plastikowe, instrumenty perkusyjne przyzwyczajają dzieci do najlepszych dźwięków muzycznych. Proponujemy używać prawdziwych instrumentów z różnych miejsc na świecie, jak również zachodnich klasycznych instrumentów ze względu na ich jakość, różnorodność i piękne dźwięki. Większość z nas uwielbia doświadczać muzyki
z dziećmi – muzyka jest jedną z największych radości w życiu.

———————————————-
Tekst ten pochodzi z katalogu The Joyful Child przetłumaczonego przez nas na język polski. W wersji polskiej nosi on tytuł Radosne Dziecko. Autorką oryginalnego angielskiego tekstu jest Susan Stephenson. Więcej informacji na temat The Joyful Child oraz Susan Stephenson możecie znaleźć na stronie firmy Michael Olaf.

Czas na Twój komentarz