Przewidywanie – Montessori w praktyce dla rodziców i nauczycieli

Przewidywanie – Montessori w praktyce dla rodziców i nauczycieli

3 stycznia, 2011

Korzystając z książki Franco Albanesi „Montessori Class Management” (Zarządzanie klasą Montessori) będziemy dodawać kolejne techniki czy zasady istniejące w dobrze prowadzonej grupie z podejściem Montessori, które według autora pomagają rozwijać wzajemne relacje oparte na szacunku i rozsądku pomiędzy dziećmi oraz dziećmi a dorosłymi.

Przewidywanie

Rodzic czy nauczyciel powinien nauczyć się przewidywania, czyli umiejętności sprecyzowania możliwych przeszkód na drodze do osiągnięcia celu w wykonywaniu jakiegoś zadania.

Mając jakiś cel na myśli, powinniśmy spróbować przedstawić go dziecku w taki sposób, by wzbudzić w nim oczekiwanie zwycięctwa w wykonaniu zadania, które przed nim stawiamy. Nasze słowa powinny prosto pokazać dziecku, jakie trudności może napotkać oraz w jaki sposób może je przezwyciężyć.

Poprzez umiejętność przewidywania i częste jej stosowanie w kontakcie z dziećmi stajemy się zdolni do coraz bardziej precyzyjnego komunikowania naszych oczekiwań, a dzieci uczą się procesu myślenia koniecznego do samodzielnego rozwiązywania problemów czy podejmowania decyzji.

Praktyczny przykład użycia przewidywania

Rodzic czy nauczyciel planuje wyjść z dziećmi na podwórko. Każde dziecko zajmuje się czymś w tej chwili.

Podejście mniej racjonalne (bez użycia przewidywania):

Nauczyciel czy rodzic mówi: „Czas, by posprzątać to, co robicie i wychodzimy na podwórko”.

Kiedy tylko kończy zdanie, dzieci szybko biegają, żeby posprzątać , ale odkładają wszystko nieuważnie i gdziekolwiek, niektóre rzeczy zostają zapomniane w pośpiechu, dzieci przeszkadzają sobie wzajemnie, dobijają do siebie, niektóre od razu biegną do drzwi, by być pierwsze na podwórku.

Podejście bardziej racjonalne (z wykorzystaniem przewidywania)

Nauczyciel czy rodzic mówi: „Będę chodził wokół i szepnę wam parę słów. Poszukam dzieci, które zajmują się teraz czymś i nie przeszkadzają nikomu.”

Szeptem: „Kasiu, możesz już odłożyć swoje materiały na półkę. Będę się przyglądała jak uważnie odnosisz wszystko, jak się poruszasz i siadasz przy stole. Czekaj tam proszę, aż będziemy wychodzili na podwórko. Myślisz, że dasz radę zrobić to wszystko?”

Dziecko: „Tak”

komentarze 2 dla “Przewidywanie – Montessori w praktyce dla rodziców i nauczycieli”

  1. Aneta Babiuk-Massalska

    Bardzo lubię Państwa czytać. Fanem jestem :-)

    Uwaga, wymądrzam się:

    1) Nauczyciel czy rodzic ma raczej powstrzymać się przed mówieniem: “Poszukam dzieci, które nie przeszkadzają nikomu.”

    Dzieci nie przeszkadzają. Ich zachowanie może przeszkadzać. A jeśli dzieci przeszkadzają osobie, która pracuje z dziećmi zawodowo, no to mamy dramat.

    2) Negatywny przekaz warto też zamienić na pozytywny i krótszy:
    „Poszukam dzieci, które pracują.”
    Bez „nie” i „nikomu”.
    Nie przeszkadzać nikomu brzmi jak „nie oddychać”.

  2. Joanna i Rafał Szczypka

    @Aneta: Dziękuję za komentarz.
    1. Już pisząc ten wpis wiedziałem, że ten fragment wywoła problem, ale przetłumaczyłem oryginalny przykład z książki. Do następnych wpisów z tej książki postaram się zastosować jeszcze inną wiedzę :)
    2. Nowy przekaz rzeczywiście dużo bardziej pozytywny i jeszcze lepiej pasujący do sytuacji. Dziękuję.

Czas na Twój komentarz