Mit dzielenia się

KIDS TALK™ to blog na tematy związane z rozwojem dziecka redagowany przez Maren Schmidt. Maren jest nauczycielką Montessori z dyplomem Association Montessori Internationale oraz założycielką szkoły Montessori. Posiada ponad 20 lat doświadczenia w pracy z dziećmi. Jest autorką książki Understanding Montessori – A Guide For Parents (Zrozumieć Montessori – Przewodnik Dla Rodziców). Uzyskaliśmy zgodę autorki na tłumaczenie artykułów zamieszczanych na KIDS TALK™ na język polski i umieszczanie ich na naszej stronie
Rodzice, wyobraźcie sobie taką scenę: Wasi znajomi wpadają w towarzystwie dwóch nieznajomych osób, będących mniej więcej w waszmym wieku. Wasz tata mówi: “Daj mi proszę kluczyki do samochodu. Jan widział Twój nowy samochód i chciałby się przejechać. Wiem, że chciałbyś się podzielić. Asia ma ochotę ponosić Twoje kolczyki, wiesz, te diamentowe. Bądźmy mili i podzielmy się.”
Hola! Przecież są rzeczy, którymi wcale nie chcemy się dzielić i bylibyśmy oburzeni, gdyby ktoś zasugerował, że powinniśmy. Niektóre przedmioty należą do osobistych, w przypadku innych, ryzyko zniszczenia jest zbyt duże. Nie chcielibyśmy przecież płacić za rozbity samochód albo za zgubioną biżuterię. Oczywiście, istnieją też rzeczy, które jesteśmy w stanie pożyczyć bez większych oporów, jeśli oczekiwania i konsekwencje związane z ich wypożyczeniem są jasno określone.
Wasze dzieci mają takie same jak Wy odczucia, co do dzielenia się. Przed szóstym rokiem życia (zanim wypadnie pierwszy mleczak) dzieci znajdują się w stadium rozwojowym samodoskonalenia. Zabawy inicjowane przez dziecko w wieku od trzech do sześciu lat budują jego zdolności i umiejętność koncentracji poprzez powtarzanie. Aktywność taka ma łatwy do ustalenia początek, środek i koniec. Na przykład, jeśli Twoje dziecko bawiłoby się budując z klocków i poprosiłbyś je, żeby podzieliło się klockami w samym środku zabawy, wyraziłoby frustrację; dokładnie tak samo jak Ty, jeśli ktoś zabrałby Ci kluczyki do samochodu w trakcie jazdy.
Po szóstym roku życia, to praca w grupie, raczej niż samodoskonalenie zajmuje centralne miejsce pośród aktywności dziecka. Wspólne działanie jest stosowne do tej fazy rozwoju i wspomaga proces uczenia się. Przed szóstym rokiem życia, dziecko skupia sie na rozwoju swoich indywidualnych umiejętności i może czuć się skrzywdzone, jeśli pozwolimy innym na korzystanie z jego lub jej rzeczy. Możesz przypomnieć sobie z własnego doświadczenia, lub z obserwacji swoich dzieci, że wiele kłótni między rodzeństwem wynika z dotykania, używania albo pożyczania osobistych rzeczy brata lub siostry.

Zrozumienie co dzielenie się naprawdę oznacza może pomóc nam zaszczepić w naszych dzieciach poczucie wspólnoty rodzinnej. (fot. tiffanywashko/flickr.com)
Zastosowanie prostej reguły może wyeliminować wiele z tych konfliktów. Kiedy ktoś używa jakiejś rzeczy, nikt inny nie może jej dotykać, chyba, że poprosi o zgodę użytkownika. Odpowiedź ‘nie’ musi zostać zaakceptowana. Wyznaczenie przestrzeni zabawy przez użycie małego kocyka lub maty, ułatwi rozeznanie, które przedmioty są obecnie w użytku. Zabawka może być użyta przez kolejną osobę, po tym jak zostanie odłożona z powrotem na półkę. Pewne zabawki np. klocki, puzzle i gry planszowe można oznaczyć jako zabawki rodzinne. Takie zabawki mogą mieć swoje miejsce na najniższej półce. Zabawki rodzinne są używne na tej samej zasadzie, na jakiej używane są publiczne zasoby wspólnot np. biblioteki, baseny czy parki. Nie możemy wypożyczyć tej samej książki wszyscy naraz, możemy jednak podzielić się i pożyczać ją na zmianę. Mamy wówczas wspólną własność z wyznaczonymi jasno regułami i oczekiwaniami.
Zabawki osobiste mogą być przechowywane w sypialniach. Pewna rodzina używa też zamykanej szafki w przedpokoju do przechowywania zabawek, króte nie mogą być dotykane przez nikogo innego, tylko właściciela.
Posiadanie zabawek rodzinnych ułatwia prowadzenie zabaw bez łez dzieciom przychodzącym w odwiedziny. Goście mogą wybrać sobie zabawkę, po tym, jak zostaną poinformowani o zasadach: nie dotykania cudzych zabawek i odkładania rzeczy na miejsce po skończonej zabawie.
Zrozumienie co dzielenie się naprawdę oznacza może pomóc nam zaszczepić w naszych dzieciach poczucie wspólnoty rodzinnej. Wiedza o tym, co jest odpowiednie dla danego wieku, razem z jasno określonymi zasadami i oczekiwaniami co do użwania rzeczy, zaoszczędzi dzieciom konfliktów i łez.
Zasady używania zabawek rodzinnych:
- Wybierz zabawkę.
- Baw się na kocyku lub macie. (Wyznacz swoją przestrzeń zabawy)
- Zapytaj o zgodę zanim dotkniesz czyjąś zabawkę.
- Odłóż zabawkę na miejsce po skończoinej zabawie.
Tłum. Agata Jurasińska
Kiedy po raz pierwszy skontaktowaliśmy się z Maren Schmidt, by zapytać czy możemy tłumaczyć jej świetne artykuły z bloga Kids Talk, Maren od razu zaproponowała, że prześle nam kopie jej książki „Understanding Montessori. A Guide for Parents”. Polecamy dla wszystkich znających język angielski, bo w prosty sposób i na wielu przykładach pokazuje dlaczego metoda Montessori działa.
KIDS TALK™ to blog na tematy związane z rozwojem dziecka redagowany przez Maren Schmidt. Maren jest nauczycielką Montessori z dyplomem Association Montessori Internationale oraz założycielką i dyrektorką szkoły Montessori. Posiada ponad 20 lat doświadczenia w pracy z dziećmi. Jest autorką książki Understanding Montessori – A Guide For Parents (Zrozumieć Montessori – Przewodnik Dla Rodziców).
Uzyskaliśmy zgodę autorki na tłumaczenie artykułów zamieszczanych na KIDS TALK™ na język polski i umieszczanie ich na naszej stronie www.bycrodzicami.pl.
'Mit dzielenia się’ jest tłumaczeniem oryginalnego artykułu w języku angielskim pod tytułem ’The Myth of Sharing’
Dobry artykuł? Podziel się nim ze znajomymi na Facebooku. Dziękujemy!