Zwierzęta i Rośliny-Dziecko Świata, lata 6-12, rozdział 15

Zwierzęta i Rośliny-Dziecko Świata, lata 6-12, rozdział 15

2 lipca, 2009
Plansze dydaktyczne ukazujące klasyfikację roślin i zwierząt można zawiesić w pokoju dziecka.

Plansze dydaktyczne ukazujące klasyfikację roślin i zwierząt można zawiesić w pokoju dziecka.

Jak często dusza człowieka, zwłaszcza dziecka pozbawiona jest kontaktu z naturą. Nie ma takiego opisu, takiego obrazka w książce, który mógłby zastąpić widok prawdziwych drzew i całego życia wokół nich w prawdziwym lesie. Coś emanuje z tych drzew, co przemawia do naszej duszy. Tego czegoś nie przekaże nam żadna książka, czy muzeum. Las ujawnia, że w nim nie tylko drzewa istnieją, ale wraz z nimi cały zbiór powiązanych ze sobą form życia. I ta ziemia, ten klimat, ta kosmiczna siła przyrody potrzebne są dla rozwoju wszystkich tych stworzeń. Istnieje cała masa stworzeń wokół drzew, dostojnych i różnorodnych rzeczy, poszukiwanych przez niejednego z nas, których nie można przynieść do szkoły. – Maria Montessori

 W szkole podstawowej nauka biologii dla dzieci w wieku od sześciu do dwanastu lat skupia się na trzech głównych tematach:

  1. Eksperymenty i obserwacja roślin i zwierząt w celu odkrycia wspaniałej różnorodności i potrzeb roślin i zwierząt.
  2. Ewolucja roślin i zwierząt.
  3. Klasyfikacja roślin i zwierząt.

Na początku każdego roku nauczyciel inspiruje dzieci do przeprowadzania doświadczeń w tych dziedzinach poprzez opowiadanie im różnorodnych historii, prezentowanie pięknych książek, plakatów, tabel i osi czasu. Następnie każde dziecko rozpoczyna swoją indywidualną podróż odkrywczą, łącząc się z innymi dziećmi w małe grupy projektowo-badawcze, by po zakończeniu projektu zrobić dla wszystkich prezentację. Każdy rok jest nieprzewidywalny, nawet  nauczyciel nie wie do końca, co będzie przerabiał ponieważ reguła mówi: “podążaj za dzieckiem”.

Eksperymenty i Obserwacje

Eksperymenty i obserwacje pomagają dziecku:

  1. odkryć jak rośliny i zwierzęta żyją, 
  2. dowiedzieć się jakie są ich potrzeby
  3. poznać zadziwiającą różnorodność form życia na ziemi.

Dzieci stają się świadome świata na nowy sposób, odkrywając najmniejsze rośliny w szczelinach chodnika – rosnące wszędzie, gdzie tylko mogą znaleźć choć trochę światła, wilgoci i pożywienia. Takie codzienne doświadczenia sprawiają, że dzieci doceniają i chronią wszystkie stworzenia.

Adaptacja i zmiany w roślinach i zwierzętach

Experymenty i obserwacje prowadzą do odkryć, którę pozwalają dzieciom, poprzez ich wyobraźnię, odbyć niezwykłą podróż w czasie prowadzącą aż do początków życia na ziemi, by poznać cud różnorodności, adaptacji i zmian, jakie zachodziły i zachodzą w roślinach i zwierzętach na przestrzeni czasu. 

Klasyfikacja Roślin i Zwierząt

Odkrycie  mnóstwa rodzajów roślin i zwierząt pomaga dzieciom zrozumieć dlaczego musi istnieć system ich klasyfikowania i nazywania – to jest klasyfikacja biologiczna. Dzieci chcą wiedzieć jak i dlaczego rośliny i zwierzęta są klasyfikowane i jak ten system klasyfikacji zmienia się w trakcie nauki o biologii. Praca ta łączy biologię z logiką, matematyką i językami polskim i łaciną. Kiedy przedmioty są ze sobą powiązane w ten sposób i dziecko może swobodnie podążać wedle swoich zainteresowań, fakty na stałe wchodzą do pamięci, a nie jak to się często dzieje zostają zapamiętane, sprawdzone i zapomniane. Biologia może stać się centrum zainteresowania dziecka na bardzo długi czas.

Dobrze, jeśli dzieci mają dostęp do modeli ciała ludzkiego i pracują z nimi często. Znajomość ciała ludzkiego to jedno z ważnych zadań edukacji dzieci w wieku od 6 do 12 lat.

Dobrze, jeśli dzieci mają dostęp do modeli ciała ludzkiego i pracują z nimi często. Znajomość ciała ludzkiego to jedno z ważnych zadań edukacji dzieci w wieku od 6 do 12 lat.

Nasze Ludzkie Ciała

Dziecko od urodzenia nieustannie uczy się o ciele. Najpierw poprzez obserwację jak rodzice dotykają, przenoszą, dbają i szanują ciało niemowlęcia i rozwijającego się dziecka, a także jak się odżywiają i dbają o swoje ciała mama i tata, jak do swoich ciał się odnoszą. Naturalny i zdrowy stosunek do ciała i płci rozwija się jeśli jest on tematem rozmów w domu i w szkole. W innym przypadku dziecko będzie zmuszone dowiedzieć się o tych rzeczach z mediów lub z innych nieznanych źródeł. Dbanie o nasze ciała i nauka szacunku wobec ciała innych ludzi, miłość, relacje, rodzina, sex – jakie inne ważniejsze informacje jak nie te powinniśmy przekazać prawidłowo naszym dzieciom.
———-

Tekst ten pochodzi z katalogu Child of the World przetłumaczonego przez nas za zgodą autorki na język polski. W wersji polskiej nosi on tytuł Dziecko Świata. Autorką oryginalnego angielskiego tekstu jest Susan Stephenson. Więcej informacji na temat Child of the World oraz Susan Stephenson możecie znaleźć na stronie firmy Michael Olaf.

Czas na Twój komentarz