Radosne Dziecko – Pierwszy Rok: Sięganie, Chwytanie, i Odmienianie Świata

Radosne Dziecko – Pierwszy Rok: Sięganie, Chwytanie, i Odmienianie Świata

Marzec 14, 2008

ROZWÓJ RUCHOWY

Mielinacja jest definiowana jako rozwój osłonek mielinowych wokół neurytu (aksonu). Osłonki mielinowe stanowią izolację, która wzmacnia właściwości transmisyjne neurytu oraz chroni impulsy przekazywane z mózgu do różnych mięśni ciała, co w rezultacie prowadzi do celowych i skoordynowanych ruchów. Nowonarodzone niemowlę jest zdolne jedynie do kontrolowania mięśni ust, gardła, jedzenia i komunikowania poprzez płacz. Pod koniec pierwszego roku zdarza się cud i dziecko potrafi sprawować kontrolę nad ruchami całego ciała. Nauczyło się ono łapać i puszczać przedmioty, kopać, czołgać się i raczkować, siadać uwalniając ręce do odkrywania nowych doświadczeń, i jest zwykle na najlepszej drodze do wstawania i chodzenia!

Wieszak na mobile (przewieszki)
Wieszak na mobile (przewieszki). Dostępny z katalogu firmy Michael Olaf

Jest to proces działający w dwóch kierunkach. Mielinacja uzdalnia do ruchu, ale również ruch wzmaga tworzenie osłonek mielinowych więc im więcej pozwolimy naszemu dziecku na ruch tym bardziej będziemy wspierali jego rozwój. Dziecko w naturalny sposób angażuje się w tę istotną pracę, co przynosi mu dużo radości. Częstym powodem niezadowolenia i płaczu jest natomiast złość dziecka z niemożności poruszania się. Obecnie istnieje wiele nowoczesnych wynalazków, które w jakiś sposób blokują lub utrudniają naturalny rozwój ruchowy. Dlatego musimy ciągle upewniać się, że nasze dziecko spędza tak wiele czasu jak to tylko możliwe w sytuacjach, w których może ono poruszać każdą częścią swojego ciała.

Bardzo ekscytujący jest moment, kiedy niemowlę, które przypatrywało się zabawce wiszącej nad nim intuicyjnie sięga po nią, a następnie chwyta ją i wprowadza w ruch. Zamiast bycia już tylko istotą, o którą się dba i wszystko dla niej czyni, niemowlę potrafi już chwytać i intuicyjnie oddziaływać na otoczenie. Dosłownie mówiąc po raz pierwszy „zmieniło ono świat”.

ZABAWKI, KTÓRE WSPIERAJĄ NATURALNY ROZWÓJ RUCHOWY

W rozdziale „sięganie, chwytanie, i odmienianie świata” oraz w następnych rozdziałach Radosnego dziecka będziecie mogli znaleźć zabawki, które wprowadzają szeroki wachlarz możliwości rozwoju ruchowego dla dzieci. Każda zabawka, grzechotka, przedmioty do chwytania, puzzle, i inne materiały zostały wybrane z myślą o szczególnym celu. Na rodzicu spoczywa rola uważnego obserwowania czy wyzwanie nie jest dla dziecka zbyt łatwe i nudne, lub też zbyt trudne, a tym samym powodujące jego frustrację i rezygnację z dalszej zabawy.

Piłka szmaciankaPiłka patchworkowa (z różnego rodzaju materiałów). Dostępna z katalogu firmy Michael Olaf

Wiszące zabawki, powinny być co jakiś czas wymieniane, by budzić zainteresowanie i radość dziecka. Możesz również powiesić takie zabawki w kilku miejscach twojego domu. Musimy być bardzo uważni w szanowaniu ‚pracy’ dziecka i nie przerywaniu jej dokładnie w taki sam sposób, jak chcielibyśmy, by nie przerywano nam w ważnym zadaniu, które wykonujemy. Obserwacja i poszanowanie dla koncentracji rozpoczynają się już teraz, ale będą one rozwijać się przez wiele lat w relacji z naszymi dziećmi.

ZABAWKI Z NATURALNYCH SUROWCÓW

W czasie ponad dwudziestu lat dostarczania produktów dla niemowląt i dzieci kilkakrotnie już widzieliśmy, kiedy pewne zabawki zostały wycofane z rynku jako potencjalnie niebezpieczne dla naszych najmłodszych. Nieustannie trwają sprzeczki o użycie substancji chemicznych, które mogą być toksyczne dla dzieci, do produkcji plastiku pomiędzy producentami zabawek, organizacjami rządowymi, grupami dbającymi o środowisko czy bezpieczeństwo dzieci. W tej kwestii jesteśmy konserwatywni.

Drewniana grzechotka Selecta Arco - prosta, bezpieczna, a jednak daje pewne możliwości manipulacji i jest estetycznie wykonana.

Polecamy wybieranie dla dzieci zabawek zrobionych z drewna lub tkaniny. Należy unikać przedmiotów plastikowych chyba, że jesteśmy pewni, iż zostały one wyprodukowane w kraju, gdzie ludzie bardzo ostrożnie dobierają materiały do produkcji zabawek i innych przedmiotów dziecięcych.

W czasie tych pierwszych bardzo wrażliwych miesięcy życia dziecka, możemy wzbogacić jego doświadczenia przez zapewnienie mu różnorodnych, interesujących tekstur przedmiotów. Różnice w wadze, teksturze i delikatnym wyrazie naturalnych materiałów – jedwabiu, bawełny, wełny, drewna, metalu, szkła – są bardzo wartościowe w ubraniach, pościelach, meblach czy zabawkach.

Pomysły te nie są nowe, ale były przekazywane intuicyjnie przez wiele lat. Francuski filozof Roland Barthes napisał w swej książki Mitologie: Współczesne zabawki produkowane są zwykle nie przez naturę, ale przez technologię. Stworzone są przez skomplikowane mieszanki plastiku, który jest … brzydki. Odbierają przyjemność i słodycz dotykania. Jest rzeczą bardzo niebezpieczną, że drewno znika z naszego życia. Drewno jest materiałem, który jest znajomy i charakteryzujący się czymś poetyckim; Wytwarza ono w dziecku ciągłość kontaktu z rosnącym drzewem, stołem, podłogą. Drewno nie łamie się, nie psuje się, nie rozbija się łatwo. Może służyć przez długi czas i żyć razem z dzieckiem. Może przemieniać stopniowo relację pomiędzy tymi przedmiotami, które są wieczne. Dzisiaj zabawki są chemiczne i nie dają przyjemności. Takie zabawki psują się bardzo szybko i dziecko nie widzi dla nich przyszłości.

PIERWSZE GRZECHOTKI I ZABAWKI

W każdej kulturze i przez wieki dorośli spostrzegali jak różne przedmioty przyciągają niemowlęta, a one chcą je chwytać i bawić się nimi. Poprzez te ulubione zabawki zawieszone w polu widzenia dziecka, lub umieszczone na jego łóżku czy materacu, staje się ono całkowicie świadome własnych zdolności do sięgania, dotykania czy chwytania, tworzenia dźwięków za pomocą grzechotek i ćwiczenia się w tej istotnej pracy, którą pragnie wykonywać. Zapewnij zróżnicowanie i wymieniaj przedmioty często, by czynić dziecko szczęśliwie zajętym.
Nasza rola w tworzeniu otoczenia, w którym dziecko może wypełniać swój potencjał jest niezwykle istotna.

———————————————-

Tekst ten pochodzi z katalogu The Joyful Child przetłumaczonego przez nas na język polski. W wersji polskiej nosi on tytuł Radosne Dziecko. Autorką oryginalnego angielskiego tekstu jest Susan Stephenson. Więcej informacji na temat The Joyful Child oraz Susan Stephenson możecie znaleźć na stronie firmy Michael Olaf.

Czas na Twój komentarz