Radosne Dziecko – Pierwszy Rok: Siadanie, Pracowanie

Radosne Dziecko – Pierwszy Rok: Siadanie, Pracowanie

Marzec 15, 2008

Jedna z ulubionych grzechotek naszych dzieci. Zachęca dziecko do poruszania się za wolno turlającym się przedmiotem. Wydaje piękny, delikatny dźwięk.

PRACA DZIECKA

Dobrą definicją pracy jest wyrażenie „czynność angażująca jednocześnie umysł i ciało, mająca jakiś cel, który jednostka wypełnia”. Kiedy koncentracja dziecka jest szanowana staje się ono aktywne, twórcze, radośniejsze i bardziej napełnione pokojem.

Dobrą definicją pracy jest wyrażenie „czynność angażująca jednocześnie umysł i ciało, mająca jakiś cel, który jednostka wypełnia”. Kiedy koncentracja dziecka jest szanowana staje się ono aktywne, twórcze, radośniejsze i bardziej napełnione pokojem.
Wydaje się, jak gdyby natura zabezpieczyła każde dziecko przez wpływem rozumowania dorosłego, aby dać
pierwszeństwo wewnętrznemu nauczycielowi, który je ożywia. Dziecko ma szansę stworzenie kompletnie skończonej struktury umysłu, zanim inteligencja dorosłych jest w stanie wpłynąć na niego i wprowadzić jakieś zmiany.
– Dr Maria Montessori

Gryzak i prosta zabawka do manipulowania. Dzięki elastycznej gumce dziecko może utworzyć wiele różnych kształtów.

Za rozwojem dziecka podąża jego istotna praca. Będzie ono pracować nad wymową, chwytnością dłoni, ruchami własnego ciała itd. Czasem dziecko będzie chciało pracować nad daną zdolnością – zwykle językową bądź ruchową – przez kilka dni dopóki nie wypełni ono tego celu, nad którym pracowało, a następnie nie wróci do tej czynności przez kilka następnych tygodni. Każde dziecko jest inne i tylko uważna obserwacja objawi nam, czego chce nasze dziecko, i czego w danym momencie się uczy.

JEDZENIE I PRACA, KIEDY DZIECKO SIEDZI

Kiedy dziecko uczy się samodzielnie siadać zaczyna się pewien naturalny proces rozwoju i relacja dziecka do dorosłego zmienia się. Potrzeba wsparcia dziecięcego rozwoju i niezależności. Stopniowe, prowadzone przez dziecko odstawienie od piersi lub butelki i przejście na szklankę i łyżkę następuje całkiem naturalnie, jeśli obserwujemy i podążamy za dzieckiem, przygotowując otoczenie ze względu na jego rozwój. Dziecko w czasie swoich posiłków nie jest już trzymane blisko ciała swojej mamy, ale zamiast tego spędza więcej czasu twarzą w twarz z dorosłym, ucząc się pić z małej szklanki oraz używać małej łyżki i widelca. Nic nie jest na dziecku wymuszane, ale nieustannie zauważamy jego podekscytowanie, jeśli chodzi o zdolność naśladowania najbliższych i samodzielnego jedzenia.

Dla dziecka, które potrafi już siedzieć, warto czasem przygotować zabawkę, która będzie pewnym wyzwaniem. Taka drewniana wieża dobrze się sprawdzi w tej roli.

W końcu przychodzi moment w czasie pierwszego roku, kiedy dziecko siada samodzielnie. Kiedykolwiek dziecko jest w jakiś sposób wspomagane w siadaniu, na przykład przy tym pierwszym stole z małym krzesłem do swojego posiłku, pamiętaj, żeby trwało to bardzo krótko. Dziecko ma wewnętrznego nauczyciela, który wie, kiedy jest najlepszy czas, aby uczyć się raczkować, siadać, stawać, chodzić. Dzieci potrzebują naszego szacunku dla tego wewnętrznego przewodnika i zaufania w ich własne starania. Dziecko może nauczyć się siadać przed lub po umiejętności raczkowania i jest to niezwykły krok, który prowadzi do uwolnienia rąk, by w ten sposób podjąć się dalszej pracy, zadań i bardziej ekscytujących odkryć. Jeśli dziecko nie jest w sztuczny sposób wspomagane, siadanie jest dla niego czymś zachwycającym, jak dla nas nauka jeżdżenia na nartach lub nauka windsurfingu!

W tej fazie rozwoju bardzo istotne są odpowiednie zabawki dawane dziecku w inteligentnym celu – grzechotki
poruszające się w interesujący sposób i wydające ciekawe dźwięki, zabawki, które mają różne rączki oraz łyżki i niewielkie kubki, by mogło ono ćwiczyć jedzenie i picie.

BEZPIECZEŃSTWO

Jak już wcześniej wspominaliśmy, ze względu na bezpieczeństwo dzieci jesteśmy przeciwni plastikowym zabawkom w czasie, kiedy wkładają one wszystko do ust! Usta są niezwykle ważne nie tylko, by jeść i komunikować się, ale również jako organ zmysłu, dzięki któremu dzieci sprawdzają wszystko, co do ust wkładają. Nie chcemy przeszkadzać w tej czynności odkrywania, ale kategorycznie chcemy, by wszystko, czego dotyka nasze dziecko było bezpieczne do poznawania w ten sposób.

Zdecydowanie polecamy wybór drewna, naturalnego lub malowanego. Przestrzegamy jednak przed drewnem malowanym w krajach, które nie prowadzą kontroli nad bezpieczeństwem stosowanych farb. Istnieją również przepiękne zabawki stworzone z bawełny, wełny oraz metalu. Są one bardziej przyjemne niż plastik i uczą dziecka o wiele więcej o naturalnym świecie wokoło, o wadze, teksturze, dźwięku i pięknie.

Na tym etapie rozwoju niektóre zabawki mogą być pozostawione na stałe przy dziecku, by mogło ono bawić się nimi, kiedy tylko zechce, inne natomiast mogą być używane tylko w czasie, gdy dorosły usiądzie i zacznie pracować razem z dzieckiem. Wszystkie zabawki zamieszczone w Radosnym Dziecku zostały przetestowane przez dzieci i bezpiecznie mogą być używane samodzielnie lub w obecności dorosłego.

LICZBA ZABAWEK. ODKŁADANIE Z POWROTEM

Dla dziecka w tym wieku warto mieć tylko kilka zabawek. Jeśli to możliwe we wszystkich miejscach w twoim domu, w których dziecko spędza czas z rodziną możesz przeznaczyć najniższą półkę na zabawki dla dziecka. Kiedy w domu jest tylko kilka potrzebnych przedmiotów rodzic w łatwy sposób może nieustannie odkładać rzeczy na półki w to samo miejsce.

Dzieci w tym wieku są bardzo zadowolone, jeśli szanujemy ich „poczucie porządku” w otoczeniu i odkładamy przedmioty w to samo miejsce, z którego je zabraliśmy. My jesteśmy wzorami do naśladowania i kiedy dziecko widzi nas, jak odkładamy zabawki na miejsce, a nawet bardziej radość, z jaką to robimy, to będzie nas naśladować tak szybko, jak tylko będzie samo zdolne to robić.

Trzymaj zawsze ulubione zabawki, nieustannie oferuj dziecku każdą z zabawek i wymieniaj je, jeśli nie przypadły dziecku do gustu, lub są już zbyt proste i nudne. Różnorodność jest bardzo istotna w momencie, gdy każda zabawka jest wybierana starannie, by rozwijać nowe zdolności u dziecka.

MEBLE ODPOWIEDNIE DO SIEDZENIA

Drugie sześć miesięcy życia jest momentem, by ofiarować dziecku ciężkie i bezpieczne krzesło do pracy i jedzenia w pozycji siedzącej przez krótki moment każdego dnia.

Ale raz jeszcze przypominamy! Bądźcie bardzo ostrożni, by dziecko nie zaczęło się nadto męczyć i frustrować zbyt wielkimi wyzwaniami w nauce siadania szczególnie przez sztuczne podtrzymywanie go w pozycji siedzącej zbyt często lub zbyt długo. Dziecko, które posiądzie umiejętność siadania dzięki własnym staraniom i pracy będzie miało dużo możliwości do ćwiczeń oraz nauczy się czerpać radość z własnego wysiłku i sukcesów już we wczesnym etapie życia.

———————————————-
Tekst ten pochodzi z katalogu The Joyful Child przetłumaczonego przez nas na język polski. W wersji polskiej nosi on tytuł Radosne Dziecko. Autorką oryginalnego angielskiego tekstu jest Susan Stephenson. Więcej informacji na temat The Joyful Child oraz Susan Stephenson możecie znaleźć na stronie firmy Michael Olaf.

Czas na Twój komentarz