Radosne Dziecko – Lata 1-3: Sztuka

Radosne Dziecko – Lata 1-3: Sztuka

1 kwietnia, 2008

Prawdą jest, że jeśli istnieje wolny duch to zaistnieje on (pojawi się) poprzez jakąś pracę, do której potrzebne są ręce. Możemy wszędzie spotkać ślady pracy rąk ludzkich i dzięki temu uchwycić przelotnie myśli i ducha czasu, w którym żyli. – Dr Maria Montessori

Sztuka jest sposobem podejścia do życia, poruszania się, mówienia, dekorowania domu i szkoły oraz ubierania siebie, wyboru zabawek i książek. Sztuka nie może być oddzielona od innych elementów życia. Nie możemy „nauczyć” dziecka bycia artystą, ale Doktor Montessori mówi, że możemy pomóc mu rozwinąć jego:
Oczy tak, aby widziały
Ręce tak, aby wykonywały to, co im się zleci
Duszę tak, aby czuła

MATERIAŁY DLA SZTUKI

W tym wieku dzieci potrafią obcować ze sztuką w różny sposób, włączając w to cięcie i klejenie papieru, rysowanie kredą, czarnymi i kolorowymi ołówkami i woskowymi kredkami, malowanie akwarelami i farbami plakatowymi oraz modelowanie gliną. Należy unikać pisaków, farb i gliny z silnymi barwnikami i składnikami, które mogą zaszkodzić młodemu i wrażliwemu dziecku.
Dużo radości daje dziecku robienie specjalnych projektów w domu i wspólnie z innymi dziećmi. Jeśli już w młodym wieku stworzymy dziecku środowisko, w którym nikt mu nie będzie przeszkadzał i w którym będzie ono miało swobodny dostęp do różnorodnych materiałów zawsze, kiedy tylko będzie miało na to ochotę pomożemy mu rozwijać jego zdolności, kiedy tylko poczuje inspirację do pracy. To bardzo ważne, aby zaopatrzyć dziecko w najlepszej jakości materiały – ołówki, kredki, pisaki, glinę, papier, pędzle. Uczyć dziecko jak ich używać i jak je czyścić i odkładać na swoje miejsce, tak, aby miejsce pracy – stół, krzesło, materiały po zakończonym zadaniu były zawsze przygotowane do następnej twórczej pracy.

WARTOŚĆ SZTUKI

Aby pokazać dziecku, jaką wartość ma sztuka, możemy otoczyć go wysokiej jakości pierwszymi zabawkami – grzechotkami, przywieszkami (mobiles).
Uznanie dla sztuki możemy rozbudzić w dziecku również poprzez wybór zabawek, plakatów i innych dzieł sztuki, które powiesimy na ścianie. Jeśli stworzymy w naszym domu, w pokoju dziecka, środowisko, w którym będzie panował porządek i piękno pomożemy mu docenić sztukę. Najłatwiej osiągniemy to poprzez uporządkowanie rzeczy na szafkach i w koszykach oraz na haczykach, dzięki którym my i nasze dziecko będziemy potrafili zawsze zachować ład i porządek w domu. Każda część domu wpływa na rozwój zmysłów poczucia piękna, równowagi, kształtów i koloru naszego dziecka.
Reprodukcje wielkich arcydzieł inspirują swoim pięknem w każdym wieku. Wielkie kolekcje dzieł sztuki możemy stworzyć ze starych kalendarzy i powiesić w zasięgu wzroku naszego dziecka w każdym miejscu w naszym domu – może to być w sypialniach, łazience, nawet w pralni czy garażu.

DZIEŁA SZTUKI

Vincent van Gogh: Łodzie rybackie na plaży w Saintes-Maries-de-la-Mer
To bardzo ważne, aby nie wyposażać dzieci w stworzone przez dorosłych wzorce kolorowych książek, arkuszy, czy przygotowanych „pomalowanych” papierów. Znani artyści tacy jak Paul Klee i Pablo Picasso pracowali przez wiele lat, aby osiągnąć oryginalność, spontaniczność i dziecięce właściwości, które dzieci posiadają w naturalny sposób.
Najlepsze, co możemy zrobić dla naszych dzieci to przygotować im piękne środowisko, wyposażyć w najlepsze materiały i nie przeszkadzać (zejść im z drogi).

———————————————-
Tekst ten pochodzi z katalogu The Joyful Child przetłumaczonego przez nas na język polski. W wersji polskiej nosi on tytuł Radosne Dziecko. Autorką oryginalnego angielskiego tekstu jest Susan Stephenson. Więcej informacji na temat The Joyful Child oraz Susan Stephenson możecie znaleźć na stronie firmy Michael Olaf.

Czas na Twój komentarz