Uczmy się doceniać rozwój ruchu i języka w pierwszych latach życia dziecka

Uczmy się doceniać rozwój ruchu i języka w pierwszych latach życia dziecka

Październik 20, 2009
Dziecko przygląda się przewieszcze z różnymi motylami

Dziecko przygląda się przewieszcze z różnymi motylami

Susan Stephenson, autorka tekstu informacyjnego dostępnego w katalogach ‚The Joyful Child’ (Radosne Dziecko) i ‚Child of the World’ (Dziecko Świata), które przetłumaczone na język polski znajdziecie na naszej witrynie, przygotowała właśnie stronę internetową, na której umieszcza linki do krótkich filmików ukazujących różne czynności dzieci, na które warto zwracać uwagę w pierwszych miesiącach i latach ich życia.

Susan pisze:

Niektórzy wierzą, że malutkie dziecko nie jest wystarczająco interesujące, by go obserwować, wchodzić z nim w interakcję czy uczyć czegoś. Jednak badania pokazują, że pierwsze trzy lata życia są najważniejsze, jeśli chodzi o formowanie się zdrowia emocjonalnego, fizycznego, inteligencji czy umiejętności życia w społeczeństwie i wielu innych aspektów bycia człowiekiem. Jaka więc powinna być odpowiedź?
Musimy nauczyć się na co zwracać uwagę, jak wchodzić w interakcję, co dzieje się w czasie tych pierwszych dni, tygodni, miesięcy i lat, oraz jak chronić i ‚karmić’ dziecko w tym rozwojowym okresie życia. Nasza wiedza poprowadzi nas do większej radości, zarówno dorosłego, jak i dziecka.

Poniżej znajdziecie parę filmików, które Susan zamieściła na swojej stronie. Polecamy zaglądanie na stronę Susan co jakiś czas, bo będą się tam pojawiać nowe rzeczy.

Dziecko przyglądające się poruszającym się motylom

Dziecko w wieku 2.5 miesiąca z zaangażowaniem przyglądające się delikatnie poruszanym przez strumień powietrza motylom.
[kml_flashembed publishmethod=”static” fversion=”9.0.0″ movie=”http://www.youtube.com/v/77KLO_bZaWs&hl=en&fs=1&” width=”480″ height=”360″ targetclass=”flashmovie”]Get Adobe Flash player[/kml_flashembed]

Pierwsze rozmowy

Tutaj 2.5 miesięczne dziecko. Kiedy pierwsze próby komunikacji ze strony dziecka spotykają odzew w postaci naśladowania jego odgłosów przez dorosłych, dziecko doświadcza niezykłego uczucia – buduje się prawdziwa relacja. Smoczki utrudniają ten niezwykły krok w rozwoju języka i nie tylko języka.
[kml_flashembed publishmethod=”static” fversion=”9.0.0″ movie=”http://www.youtube.com/v/X2KV3il-dBs&hl=en&fs=1&” width=”480″ height=”360″ targetclass=”flashmovie”]

Get Adobe Flash player

[/kml_flashembed]

Sięganie i chwytanie

[kml_flashembed publishmethod=”static” fversion=”9.0.0″ movie=”http://www.youtube.com/v/9fDYACARXMw&hl=en&fs=1&” width=”480″ height=”360″ targetclass=”flashmovie”]

Get Adobe Flash player

[/kml_flashembed]

Wielokrotne powtarzanie trudnej czynności

Na filmie 19 miesięczna dziewczynka wielokrotnie zakładająca i ściągająca skarpetki. Jednym z największych prezentów, jakie możemy w takim momencie dać dziecku to nie przeszkadzanie w tej niezwykłej pracy i podarowanie mu potrzebnego czasu, czasu na wykonanie nowej czynności tyle razy ile dziecko potrzebuje.
[kml_flashembed publishmethod=”static” fversion=”9.0.0″ movie=”http://www.youtube.com/v/g89Z86c9jAY&hl=en&fs=1&” width=”480″ height=”360″ targetclass=”flashmovie”]

Get Adobe Flash player

[/kml_flashembed]

——-
Informacje umieszczone za zgodą http://www.thejoyfulchild.us (With permission of http://www.thejoyfulchild.us)

Czas na Twój komentarz