Kuchnia z myślą o dziecku

Kuchnia z myślą o dziecku

Sierpień 14, 2008

Dziś, pomysłami na temat urządzania kuchni, zaczynamy nową serię wpisów pod tytułem ‚Montessori w domowych kątach’. To co w Montessori jest dla nas najbardziej wartościowe to zrozumienie, że nawet małe dzieci są bardzo zdolne i chętne, by działać samodzielnie. Wymaga to jednak odpowiedniego przygotowania naszego domu. Wtedy będą one mogły wykonywać wiele czynności bez naszej pomocy. Takie podejście zapewnia dzieciom wsparcie, by były one zdolne mówić: ‚Potrafię to zrobić!’, ‚Zrobiłem to samodzielnie!’.

Kuchnia

Otwarta kuchenna szafka

Otwarta kuchenna szafka

W wielu domach bardzo ważnym miejscem jest kuchnia. Spędzamy w niej przecież mnóstwo czasu, a razem z nami przez długie godziny przebywają w niej dzieci. Jak urządzić kuchnię, by stała się ona bardziej przyjazna dla naszych maluszków? Przeszukując internet w poszukiwaniu różnych rozwiązań spotykanych w przedszkolach i domach przygotowaliśmy parę wskazówek.

Jeśli mamy w niej miejsce na dodatkowe szafki warto zorganizować niską otwartą szafkę dla naszego dziecka. Można przechowywać w niej naczynia i akcesoria kuchenne oraz jedzenie. Dziecko może z niej korzystać pomagając nam w przygotowaniu posiłków czy też samodzielnie wziąć sobie coś do przegryzienia. Jeśli nie ma miejsca na kolejny mebel, można zorganizować wszystko tak, by w jakiejś szafce dolne półki pozostawić dla dziecka.

Stojak na miotłę i szufelkę

Stojak na miotłę i szufelkę

Jedzenie, które zawsze dostępne jest dla dziecka może stanowić karton soku, dżem jabłkowy, pudełko z rodzynkami, suszone owoce, świeże owoce, różne płatki do mleka, które przechowujemy schludnie w łatwych do otwarcia pudełkach. Na okrzyk dziecka: ‚Jestem głodny!’ można wtedy odpowiedzieć po prostu ‚Przygotuj sobie proszę coś z produktów, które są na twojej półce’. I tu niespodzianka! Wielu rodziców wyznaje: dziecko rzeczywiście to robi.

Na niskich półkach warto mieć dla dziecka gotowe również papierowe serwetki, papierowe ręczniki do ścierania, koszyk ze sztućcami, matami, kilka talerzy i kubków. Dziecko może wtedy samodzielnie nakrywać do stołu, a dla wielu jest to jedno z ulubionych zadań. Najlepiej jeśli maty mają nakreślone miejsca na talerz, łyżkę, widelec oraz kubek. Wtedy dziecko wie od razu czy wypełniło zadanie dobrze i nie potrzebuje korekty dorosłego.

Fartuszek zapinany na rzepy z przodu - łatwy do samodzielnego założenia

Fartuszek zapinany na rzepy z przodu - łatwy do samodzielnego założenia

Z boku szafki warto przymocować haczyki, na których zawiesić można małą miotłę, zmiotkę i szufelkę oraz fartuszek. Fartuszek to bardzo ważna cześć ubioru małego dziecka. Po pierwsze chroni on przed zabrudzeniem ubranie, ale co nawet ważniejsze pozwala dziecku łatwo rozpoznać, kiedy następuje początek i koniec jakiegoś zadania. Zadanie zawsze zaczyna się założeniem fartuszka, a kończy jego zdjęciem. Noszenie fartuszka uświadamia dzieciom, że bycie brudnym w czasie gotowania, malowania farbami czy pracy w ogrodzie to rzecz zupełnie normalna, ale ważna jest również ochrona ubrań przed zniszczeniem i sprzątanie po sobie.

Jadalnia

Bardzo ważny mebel w domu to niski stół i krzesło, przy którym dziecko może jeść i pracować. My niedawno przygotowaliśmy dla Jana jego pierwszy stolik i krzesło.

Jan podczas swojego wieczornego posiłku

Jan podczas swojego wieczornego posiłku

Podnóżki

Podnóżki pozwalają wykonywać dzieciom wiele interesujących czynności

Podnóżki umożliwiają dzieciom wykonywanie wielu interesujących czynności

Bardzo ważnym elementem są również różnego rodzaju podnóżki, na które dziecko może wejść, by sięgnąć do zlewozmywaka, umywalki, kuchennego blatu i tak dalej. Umożliwi to dziecku samodzielne zabawy z wodą takie jak przelewanie, zmywanie, mycie rąk, a także pomoc w przygotowaniu posiłku, łatwiejszą obserwację naszych codziennych czynności.

Tak naprawdę niewiele trzeba, by kuchnia stała się dla dziecka pomieszczeniem bardzo przyjaznym i interesującym, a poza tym dającym dziecku możliwość samodzielnej pracy.

Czas na Twój komentarz