Chodzenie po linii

Chodzenie po linii

Czerwiec 24, 2008

Cztery etapy rozwoju równowagi u dziecka niezbędne dla umiejętności chodzenia

Chodzenie to dla człowieka rzecz podstawowa i naturalna. Maria Montessori wyróżniła cztery etapy rozwoju równowagi, które są niezbędne dla umiejętności swobodnego chodzenia.

  1. Od około 6 miesiąca do około 9 miesiąca życia – dziecko ćwiczy siadanie, co rozpoczyna proces stałego utrzymywania głowy do góry.
  2. Drugi etap od około 9 miesiąca do 1 roku życia – dziecko może już stawać, ale wciąż porusza się głównie na czworaka.
  3. W trzecim etapie mniej więcej od 1 roku do 15 miesiąca życia dziecko ćwiczy stawianie obu stóp płasko na ziemi i potrafi już przejść pewien dystans, czasami wspomagane.
  4. Czwarty etap po 15 miesiącu to czas, kiedy dziecko swobodnie chodzi bez potrzeby pomocy.

Ten proces zdobywania równowagi połączony jest jednocześnie ze wzmożonym rozwojem mózgu i coraz bardziej celowym użyciem rąk do pracy. Około 18 miesiąca dziecko bardzo często chce ćwiczyć swoją siłę przesuwając lub nosząc ciężkie dla niego przedmioty. W drugim roku życia dziecko coraz bardziej opanowuje pewność chodzenia i trzymania przenoszonych rzeczy. Jest to szczególny czas na koordynację ruchów, budowanie równowagi i prawidłowej postawy ciała. Świetnie służy temu ćwiczenie zwane Chodzeniem po Linii.

Chodzenie po Linii

Chodzenie po liniiChodzenie po Linii jest ćwiczeniem rekomendowanym po 2 roku życia (2,5 roku).

Przygotowanie: Na ziemi należy zaznaczyć kredą lub przylepić taśmę malarską w taki sposób, aby powstała linia prosta (w późniejszym czasie można również narysować duży okrąg, kwadrat,itd). Nastawić jakąś spokojną muzykę w tle (np. Mozarta).

Ćwiczenie:
Codzienna sesja powinna trwać około 15 minut. Włącz muzykę i zaproś dziecko (dzieci).
Pokaż powoli jak samodzielnie chodzisz po linii, uważnie stawiając stopy, jedna po drugiej. Możesz pokazać jak utrzymujesz równowagę wyciągając w bok ręce. A następnie opuść ręce wzdłuż ciała.
Przez pierwsze parę miesięcy (aż dziecko opanuje swobodnie ten etap) dziecko powinno próbować chodzić po linii w swoim własnym tempie stawiając stopy tylko i wyłącznie na linii.
Po opanowaniu etapu pierwszego przez kolejne kilka miesięcy dziecko może chodzić po linii stawiając stopę w ten sposób, by pięta zawsze dotykała palcy drugiej stopy (pięta do stopy).
W trzecim etapie przez kolejne kilka miesięcy dziecko chodząc po linii ‚pięta do stopy’ może trzymać w jednej z rąk (wyciągniętej prosto do przodu) najpierw małą flagę, następnie po jakimś czasie, zawieszony na sznurku mały ciężarek (np. kawałek plasteliny owinięty materiałem). Dziecko powinno tak trzymać ciężarek na sznurku, by się on nie kołysał w czasie chodzenia.
Kiedy dziecko opanowało ten etap możesz mu wręczyć dzwonek, który należy tak nieść, by nie wydawał on dźwięku. Ostatecznie dziecko powinno spróbować chodzenia po linii trzymając w ręku małą szklankę wypełnioną prawie po brzegi wodą. Dziecko może też spróbować ze szklanką położoną na tacy itp.

W finalnej fazie doskonalenia równowagi w chodzeniu po linii dziecko może trzymać różne przedmioty w obu rękach. Trzymać jeden przedmiot w ręce, a jednocześnie nieść na głowie mały wiklinowy koszyk, w taki sposób, by nie upadł.

Każdy z etapów dziecko może wykonać dopiero po całkowitym wydoskonaleniu poprzedniego, tak by nie poczuło się sfrustrowane zbyt trudnym zadaniem.

Cel ćwiczenia: Buduje równowagę, prawidłową posturę i płynne ruchy. Rozwija
koordynację oka ze stopą oraz poczucie pewności siebie, umiejętności radzenia sobie z nakrywaniem do stołu, podawaniem gościom czegoś do picia lub jedzenia.

komentarze 2 dla “Chodzenie po linii”

  1. malgosia, mama x4

    swietne! to mozna cwiczyc w kazdym domu bez potrzeby nabywania specjalnych zabawek ;)

  2. malgosia, mama x4

    baa, nawet na podworku, balkonie, parkingu, chodniku itd :)

Czas na Twój komentarz