Różowa wieża i autoedukacja

Różowa wieża i autoedukacja

Kwiecień 9, 2010

Video ukazuje przykład autoedukacji dziecka, jaka następuje w klasach Montessori na całym świecie.

Materiał ‚różowa wieża’ należy do zestawu materiałów do kształcenia zmysłów. Składa się on z dziesięciu kostek od 1cm3 do 10cm3 różniących się w trzech wymiarach. Praca dziecka z ‚różową wieżą’ pomaga mu osiągnąć umiejętność wzrokowego oraz fizycznego (kostki różnią się wagą i rozmiarem więc dziecko musi użyć mniej lub więcej siły lub chwycić inaczej, by kostkę podnieść) rozróżniania wielkości. Ale nie tylko! Wymaga koncentracji i precyzyjnego prowadzenia ręki, szczególnie, gdy dziecko chce położyć najmniejszą kostkę na samym wierzchołku. ‚Różowa wieża’ jest również pośrednim krokiem w przygotowaniu do pracy z materiałami matematycznymi.

W końcu ‚różowa wieża’ wprowadza dziecko w takie pojęcia językowe jak ‚duży’, ‚mały’, ‚większy niż’, ‚mniejszy niż’.

Materiał ten jest samokorygujący ponieważ źle ułożona wieża albo się przewróci, albo nie wygląda poprawnie. Dziecko może więc odkryć i poprawić swój błąd bez pomocy dorosłego.

Na video warto zauważyć niezwykłą koncentrację dziecka pomimo innych spraw dziejących się obok, a także determinację i rzeczywiste zadowolenie z pracy, którego ukoronowaniem jest uśmiech.

[vimeo]http://vimeo.com/8875830[/vimeo]

komentarze 2 dla “Różowa wieża i autoedukacja”

  1. Anka

    A w jakim wieku można dziecku zaproponować różową wieżę?

  2. Joanna i Rafał Szczypka

    Witamy serdecznie. Rekomendowany wiek na wprowadzenie różowej wieży to 2.5 do 4 lat. Najlepiej po tym, jak dziecko miało już wcześniej kontakt z różnymi ćwiczeniami życia praktycznego.

Czas na Twój komentarz