Z Montessori w domu – kuchnia i jadalnia

Z Montessori w domu – kuchnia i jadalnia

Grudzień 10, 2009
At Home with Montessori - W domu z Montessori - Kuchnia i Jadalnia

At Home with Montessori - W domu z Montessori - Kuchnia i Jadalnia

Maria Montessori pisała: „Pielęgnujcie pozytywny stosunek wobec błędów”. To prawdopodobnie najważniejsze stwierdzenie, kiedy przyjdzie nam współpracować z dziećmi w pracach kuchennych czy przy wspólnym stole.

Kontynuując omawianie sposobów na uczynienie naszego domu bardziej przyjaznym do współpracy pomiędzy dorosłymi i dziećmi dziś chcemy przedstawić parę sugestii z książki At Home with Montessori, co do urządzania kuchni i jadalni.

O urządzaniu kuchni pisaliśmy już wcześniej w artykule Kuchnia z myślą o dziecku. Wiele informacji w książce At Home with Montessori potwierdza to, co możecie tam przeczytać, ale są też rzeczy nowe, o których warto napisać.

Deska do krojenia i ostry nóż z ząbkami

Pod opieką dorosłego dziecku można umożliwić zaangażowanie w bardzo dla niego specjalne zadanie – krojenie. Dzieci powyżej 3 lat wiedzą, że ostry nóż to poważna sprawa więc tym bardziej doceniają zaufanie, jakie pokładają w nich rodzice. Krojenie bardzo skupia dziecięcą uwagę, prowadzi do polaryzacji uwagi (całkowite pochłonięcie przez daną czynność), a ta do normalizacji. Najlepszy jest mały nóż z ząbkami, bo dziecko z łatwością widzi, która strona jest ostra. Dziecko w czasie krojenia musi być cały czas obserwowane przez dorosłego!

Rozmowy przy stole

Sztuka rozmawiania przy stole to umiejętność, którą warto praktykować. Wszystkie rzeczy na stole mają jakąś historię, o której można opowiadać. Potrawy i produkty z których one powstały pochodzą z jakiegoś zakątka na świecie i jakoś trafiły na nasz stół – to wszystko jest dla dziecko niezwykle fascynujące.
W czasie wspólnego biesiadowania wspaniale brzmią takie słowa grzecznościowe: ‚Przepraszam’, ‚Dziękuję’, ‚Proszę’, ‚Nie ma za co’, ‚Podaj proszę’.

Wypadki, problemy oraz ich rozwiązywanie

Artykuł zaczęliśmy cytatem Marii Montessori: „Pielęgnujcie pozytywny stosunek wobec błędów”. To zdanie, o którym warto pamiętać szczególnie w czasie wspólnej pracy w kuchni, gdzie może się wydarzyć wiele wypadków: rozlany sok, rozbita szklanka czy talerz. Warto wtedy skupić się na rozwiązaniu problemu: ‚Weźmy gąbkę i wytrzyjmy tę plamę razem’, a nie szukać winnego.

Brak chęci do pomocy w pracach kuchennych

A często zdarzy się i tak, że dziecko wcale nie będzie miało ochoty, by pomagać nam nawet w najbardziej mogłoby się wydawać interesujących pracach w kuchni, ale nadal będzie chciało pozostać blisko nas. Na takie okazje warto mieć przygotowane w kuchni miejsce (może niewielki stolik) i trochę przyborów artystycznych.

Czas na Twój komentarz