Witajcie błędy

Witajcie błędy

14 sierpnia, 2013

KIDS Talk

KIDS TALK™ to blog na tematy związane z rozwojem dziecka redagowany przez Maren Schmidt. Maren jest nauczycielką Montessori z dyplomem Association Montessori Internationale oraz założycielką szkoły Montessori. Posiada ponad 20 lat doświadczenia w pracy z dziećmi. Jest autorką książki Understanding Montessori – A Guide For Parents (Zrozumieć Montessori – Przewodnik Dla Rodziców). Uzyskaliśmy zgodę autorki na tłumaczenie artykułów zamieszczanych na KIDS TALK™ na język polski i umieszczanie ich na naszej stronie


Baner w sklepie z podarkami głosił:

Umiejętność dobrej oceny sytuacji bierze się z doświadczenia. Doświadczenie rodzi się z marnej oceny sytuacji.

Robienie błędów jest nieodłącznie związane z uczeniem się, dlatego najlepiej będzie, jeśli zaprzyjaźnimy się z błędami i będziemy na nie patrzeć jak na sposobność nauczenia się czegoś nowego.

Czego uczono nas o błędach? Zapewne, że są złe, że powinniśmy ich unikać, a jeśli jakieś popełnimy, to jesteśmy głupi. Co więcej, jeśli się pomylimy, to zostaniemy ukarani, ktoś na nas nakrzyczy lub stanie się jeszcze coś gorszego.

W rzeczywistości jednak ten, co błędów nie popełnia, nie żyje. Jeśli żyjesz to znaczy, że będziesz popełniał błędy. Czy nie byłoby lepiej dla naszych dzieci, ale również i dla nas, gdybyśmy widzieli w błędach możliwość rozwoju, nauki?

Czy nie byłoby pomocne uczenie się bycia otwartym i skromnym wobec swoich niedociągnieć tak, aby wzrastać i rozwijać się, a nie kłamstwem i podstępem starać się ukryć te momenty, w których źle oceniliśmy sytuację, w tym samym momencie czując się nieudolnym, czasem niemal przez całe życie​?

W takim razie, jak możemy zaprzyjaźnić się z błędami?

Możemy ćwiczyć się w byciu wyrozumiałym wobec samych siebie w momencie, kiedy popełnimy błąd. Zbyt często obniżamy swoją wartość, kiedy przydaży się nam jakiś wypadek. „Jestem taki głupi.” Czego mogłyby nauczyć się nasze dzieci, gdybyśmy reagowali na swoje błędy z uśmiechem i mówili: „Będę musiał to poprawić.”

Jeśli jest nam przykro z powodu błędu, jaki popełniliśmy, czy to zamierzonego czy też przypadkowego, warto naprawić sytuację i przeprosić. Przepraszanie składa się z 4 kroków:

  1. Najpierw powiedz, że jest ci przykro i przepraszasz.
  2. Następnie zapytaj, co możesz zrobić, by naprawić sytuację, albo sprawić, by zraniona osoba poczuła się lepiej.
  3. Okaż gotowość do zmiany zachowania tak, aby dany wypadek się już nie powtórzył
  4. Poproś o przyjęcie przeprosin.

Szczere przeprosiny mogą wyglądać następująco:

  1. Przepraszam. Nie chciałam wpaść na ciebie.
  2. Czy coś ci się stało? Jak mogę ci pomóc?
  3. Będę ostrożniejsza w tym jak chodzę.
  4. Przyjmiesz moje przeprosiny?

Pokaż dzieciom, że zupełnie w porządku jest prosić o pomoc, kiedy wcześniej źle oceniły sytuację. Wyrzuciłeś piłkę przypadkowo na pole sąsiada. Zadzwoń lub zapukaj do drzwi i poproś sąsiada o pomoc w znalezieniu piłki. Taki model pokazuje, że ten, kto popełnia błąd nie jest zły i nieodpowiedzialny. Pokaż dzieciom, że próba naprawy naszych błędów się liczy. Jest to pierwszy krok do wykorzystania naszych błędów w celu nauki i rozwoju.

Zaprzyjaźnijcie się z błędami i pokażcie swoim dzieciom jak śmiać się i uczyć z pomyłek, jak przepraszać i prosić o pomoc.


Understanding Montessori: A Guide for Parents
Kiedy po raz pierwszy skontaktowaliśmy się z Maren Schmidt, by zapytać czy możemy tłumaczyć jej świetne artykuły z bloga Kids Talk, Maren od razu zaproponowała, że prześle nam kopie jej książki „Understanding Montessori. A Guide for Parents”. Polecamy dla wszystkich znających język angielski, bo w prosty sposób i na wielu przykładach pokazuje dlaczego metoda Montessori działa.

Czas na Twój komentarz