Witajcie błędy

KIDS TALK™ to blog na tematy związane z rozwojem dziecka redagowany przez Maren Schmidt. Maren jest nauczycielką Montessori z dyplomem Association Montessori Internationale oraz założycielką szkoły Montessori. Posiada ponad 20 lat doświadczenia w pracy z dziećmi. Jest autorką książki Understanding Montessori – A Guide For Parents (Zrozumieć Montessori – Przewodnik Dla Rodziców). Uzyskaliśmy zgodę autorki na tłumaczenie artykułów zamieszczanych na KIDS TALK™ na język polski i umieszczanie ich na naszej stronie
Baner w sklepie z podarkami głosił:
Umiejętność dobrej oceny sytuacji bierze się z doświadczenia. Doświadczenie rodzi się z marnej oceny sytuacji.
Robienie błędów jest nieodłącznie związane z uczeniem się, dlatego najlepiej będzie, jeśli zaprzyjaźnimy się z błędami i będziemy na nie patrzeć jak na sposobność nauczenia się czegoś nowego.
Czego uczono nas o błędach? Zapewne, że są złe, że powinniśmy ich unikać, a jeśli jakieś popełnimy, to jesteśmy głupi. Co więcej, jeśli się pomylimy, to zostaniemy ukarani, ktoś na nas nakrzyczy lub stanie się jeszcze coś gorszego.
W rzeczywistości jednak ten, co błędów nie popełnia, nie żyje. Jeśli żyjesz to znaczy, że będziesz popełniał błędy. Czy nie byłoby lepiej dla naszych dzieci, ale również i dla nas, gdybyśmy widzieli w błędach możliwość rozwoju, nauki?
Czy nie byłoby pomocne uczenie się bycia otwartym i skromnym wobec swoich niedociągnieć tak, aby wzrastać i rozwijać się, a nie kłamstwem i podstępem starać się ukryć te momenty, w których źle oceniliśmy sytuację, w tym samym momencie czując się nieudolnym, czasem niemal przez całe życie?
W takim razie, jak możemy zaprzyjaźnić się z błędami?
Możemy ćwiczyć się w byciu wyrozumiałym wobec samych siebie w momencie, kiedy popełnimy błąd. Zbyt często obniżamy swoją wartość, kiedy przydaży się nam jakiś wypadek. „Jestem taki głupi.” Czego mogłyby nauczyć się nasze dzieci, gdybyśmy reagowali na swoje błędy z uśmiechem i mówili: „Będę musiał to poprawić.”
Jeśli jest nam przykro z powodu błędu, jaki popełniliśmy, czy to zamierzonego czy też przypadkowego, warto naprawić sytuację i przeprosić. Przepraszanie składa się z 4 kroków:
- Najpierw powiedz, że jest ci przykro i przepraszasz.
- Następnie zapytaj, co możesz zrobić, by naprawić sytuację, albo sprawić, by zraniona osoba poczuła się lepiej.
- Okaż gotowość do zmiany zachowania tak, aby dany wypadek się już nie powtórzył
- Poproś o przyjęcie przeprosin.
Szczere przeprosiny mogą wyglądać następująco:
- Przepraszam. Nie chciałam wpaść na ciebie.
- Czy coś ci się stało? Jak mogę ci pomóc?
- Będę ostrożniejsza w tym jak chodzę.
- Przyjmiesz moje przeprosiny?
Pokaż dzieciom, że zupełnie w porządku jest prosić o pomoc, kiedy wcześniej źle oceniły sytuację. Wyrzuciłeś piłkę przypadkowo na pole sąsiada. Zadzwoń lub zapukaj do drzwi i poproś sąsiada o pomoc w znalezieniu piłki. Taki model pokazuje, że ten, kto popełnia błąd nie jest zły i nieodpowiedzialny. Pokaż dzieciom, że próba naprawy naszych błędów się liczy. Jest to pierwszy krok do wykorzystania naszych błędów w celu nauki i rozwoju.
Zaprzyjaźnijcie się z błędami i pokażcie swoim dzieciom jak śmiać się i uczyć z pomyłek, jak przepraszać i prosić o pomoc.
Kiedy po raz pierwszy skontaktowaliśmy się z Maren Schmidt, by zapytać czy możemy tłumaczyć jej świetne artykuły z bloga Kids Talk, Maren od razu zaproponowała, że prześle nam kopie jej książki „Understanding Montessori. A Guide for Parents”. Polecamy dla wszystkich znających język angielski, bo w prosty sposób i na wielu przykładach pokazuje dlaczego metoda Montessori działa.
Dobry artykuł? Podziel się nim ze znajomymi na Facebooku. Dziękujemy!