Wynalazki, geometria i matematyka – Dziecko Świata, lata 6-12, rozdział 19

Wynalazki, geometria i matematyka – Dziecko Świata, lata 6-12, rozdział 19

Wrzesień 15, 2009
Zaawansowane drewniane liczydło. Bardzo popularne w Chinach, gdzie twierdzi się, że liczenie na liczydle może być szybsze od użycia kalkulatora.

Zaawansowane drewniane liczydło. Bardzo popularne w Chinach, gdzie twierdzi się, że liczenie na liczydle może być szybsze od użycia kalkulatora.

Wynalazczość, geometria i matematyka to jakby języki wykorzystywane do odkrywania i manipulowania, tworzenia i mierzenia rzeczywistych przedmiotów w rzeczywistym świecie. W tym wieku dzieci lubią nieustannie odkrywać pojęcia matematyczne i geometryczne, jeśli odnoszą się one do czegoś w ich życiu oraz jeśli przedstawiane są za pomocą materiałów, które można trzymać w ręce, manipulować nimi i wykorzystywać je do tworzenia. Musimy brać to pod uwagę, kiedy uczymy nasze dzieci. Oferujmy dziecku materiały do manipulowania w każdej dziedzinie matematycznej i pozostawiajmy dziecku decyzję, kiedy będzie gotowe na pracę bez materiałów – gotowe do abstrakcyjnej pracy – na papierze z ołówkiem.

Abstrakcyjne myślenie to wyższy poziom pracy umysłowej, który przychodzi naturalnie po tym jak dziecko nauczy się odtwarzać w swojej głowie obraz przedmiotu, który chce zmierzyć lub przedmiotu, którego chce odkryć powiązania z innymi przedmiotami.

W szkole podstawowej dzieci poznają różne historie i wykonują eksperymenty, aby poznać jak ludzie w przeszłości wykorzystywali swoją wyobraźnię i jak korzystają z niej w dzisiejszych czasach w celu rozwiązywania problemów i dochodzenia do wielkich wynalazków – wykorzystanie ognia, mierzenie ziemi, stworzenie kompasów, łodzi i innych rzeczy. Dzieci zaczynają dostrzegać, że rozwój wynalazków, geometrii i matematyki powiązany jest ściśle z określonymi ludzkimi potrzebami. Geometria na przykład zrodziła się z praktycznej potrzeby ponownego wyznacznia granic upraw roślinności po rocznym wylewie Nilu w Egipcie.

W geometrii, geo odnosi się do ziemi, a metria do mierzenia.

Dzieci w tym wieku uwielbiają sięgać wyobraźnią daleko w przeszłość i raz jeszcze odtwarzać te potrzeby i rozwiązania oraz powstanie dziedzin naukowych. Hindusi wprowadzili cyfrę ‚0’. Na moment pozwólcie dziecku spróbować matematyki bez znajomości cyfry ‚0’! Skąd pochodzi algebra, analiza matematyczna, trygonometria? One chcą to wiedzieć!

Dzieci są zainspirowane tymi historiami, a poprzez przykłady i obrazki dowiadują się więcej. Uświadamiają sobie, że matematyka rozwijała się i nadal rozwija wraz z praktycznymi potrzebami. Matematyka, wykresy, ułamki stają się logicznymi narzędziami do zapisywania i mierzenia, a algebra dodatkowo skraca notowanie.

Materiał Montessori do działań w systemie dziesiętnym. Za jego pomocą można przedstawić różne problemy i zadania

Materiał Montessori do działań w systemie dziesiętnym. Za jego pomocą można przedstawić różne problemy i zadania

Zachęcamy dzieci do tworzenia własnych zadań/problemów – zwłaszcza zadań tekstowych związanych z ich życiem i przedmiotami, których się uczą – zadań dla siebie i dla swoich przyjaciół, w celu zrozumienia w prosty i praktyczny sposób geometrii i matematyki. Dzieci uwielbiają rozwiązywać zadania, które wcześniej wymyślają dla siebie nawzajem lub przykłady podawane przez nauczyciela. Taki proces poznawania pojęć matematycznych sprawia, że dobrze zapadają one w umyśle dziecka.

Oferujemy dzieciom wiele praktycznych przykładów z wyższej matematyki, geometrii czy algebry, i pomagamy im dojść po wielu doświadczeniach do własnego sposobu rozwiązania. Na przykład, jeśli dziecko mierzy wszystkie prostokąty w pokoju: stoły, okna, książki i tak dalej, w celu zmierzenia powierzchni, będzie ono również z łatwością potrafiło zapisać i lepiej zrozumie wzór na pole powierzchni prostokąta S=a*b, gdzie a i b to długości boków prostokąta.

Na każdym poziomie nauczania, zaczynając od pierwszej klasy aż po szkołę średnią, dzieciom pokazuje się państwowe wymagania matematyczne, tak jak z każdego innego przedmiotu. Dzieci uczą się planować i rozkładać swoją pracę. Każde dziecko decyduje o najlepszym sposobie i harmonogramie poprzez próby i błędy, z pomocą dorosłego,  w zależności od stylów nauczania i zainteresowań. Dzięki temu dzieci uczą się planowania, rozkładania pracy, operowania czasem oraz odpowiedzialności.

Kiedy zapewnimy dzieciom takie solidne, namacalne podstawy i damy im możliwość zobaczenia związku pomiędzy geometrią i matematyką a światem rzeczywistym, to będzie im znacznie łatwiej pracować z kartką i ołówkiem w ręku robiąc wszystko w swojej wyobraźni, kiedy nadejdzie na to czas.

Dzieje się tak ponieważ dzieci wiedzą, że te kroki są tylko tym … krokami, które zaprowadzą je na nowy poziom rozumowania zachwycającego świata matematyki i nauki.
———————

Tekst ten pochodzi z katalogu Child of the World przetłumaczonego przez nas za zgodą autorki na język polski. W wersji polskiej nosi on tytuł Dziecko Świata. Autorką oryginalnego angielskiego tekstu jest Susan Stephenson. Więcej informacji na temat Child of the World oraz Susan Stephenson możecie znaleźć na stronie firmy Michael Olaf.

komentarze 3 dla “Wynalazki, geometria i matematyka – Dziecko Świata, lata 6-12, rozdział 19”

  1. Krzysztof

    „lata 6-12 … W tym wieku dzieci lubią nieustannie odkrywać pojęcia matematyczne.”

    Dzieci lubią odkrywać pojęcia matematyczne od urodzenia i od urodzenia można je ‚uczyć’ matematyki tyle, że większość rodziców w ogóle nie jest na to przygotowana i nie potrafi wznieść się na poziom rozumienia dziecka.
    Przeczytajcie książki Glenna Domana oparte na pracach jego instytutu a przede wszystkim jeżeli chodzi o matematykę „Jak nauczyć dziecko liczyć”.
    Oto parę faktów:
    + Możliwość przyjmowania faktów jest odwrotnie proporcjonalna do wieku. Tak funkcjonuje mózg ludzki. Żaden z mitów dotyczących nauczania nie jest trwalszy niż ten, że im człowiek starszy tym łatwiej się uczy. Im jesteśmy starsi tym jesteśmy mądrzejsi ale im jesteśmy młodsi tym łatwiej przyjmujemy fakty i tym łatwiej je zapamiętujemy.
    + Jest łatwiej nauczyć roczne dziecko dowolnego zestawu faktów niż nauczyć tego samego siedmiolatka. Tak funkcjonuje mózg ludzki.
    + Mózg, tak jak bicepsy, rośnie w miarę używania. Im więcej dziecko się uczy tym łatwiej się uczy. Chyba, że szkoła zdążyła zabić już naturalny pęd do wiedzy. Wtedy jest inaczej.
    Dziecko chłonie informacje jak gąbka. Dowolną ilość informacji. Tak samo pochłania poprawny wyszukany język (np. Szekspir w oryginale) jak bla bla bla kolegi roczniaka, tak samo chłonie Beethovena jak „siała baba mak”, tak samo łatwo chłonie wielkie dzieła wielkich artystów jak kiepskie kreskówki z lokalnej telewizji.
    + Mózg jest jedynym pojemnikiem z następującą charakterystyką:
    IM WIĘCEJ WŁOŻYSZ TYM WIĘCEJ POJEMNIK POMIEŚCI
    Dla potrzeb praktycznych człowieka można spokojnie powiedzieć, że możliwości mózgu są prawie nieskończone.
    + Inteligencja jest wynikiem myślenia. Nie odwrotnie! Kiedy sie rodzimy dostajemy wspaniały prezent w postaci genów gatunku homo sapiens (to te same geny które dostali DaVinci, Szekspir, Einstein, Mozart … ) ale mózg ludzki nie jest żadną wspaniałością dopóki nie zaczniemy go używać. Rodzimy się z potencjalnym mózgiem i nasza inteligencja zależy od tego co z nim zrobimy.
    Matematyka jest ważnym sposobem magazynowania ogromnej ilości informacji w mózgu i ważnym sposobem myślenia. Ta Matematyka, której możemy nauczyć roczniaka, nie ta której uczymy się w przedszkolu czy podstawówce.

    Jeden z problemów leży w tym, że gdybyśmy zastosowali w praktyce to wszystko co wiemy o tym jak mózg ludzki się uczy musielibyśmy wywrócić do góry nogami system edukacji i zwyciężyć większość własnych stereotypów i błędnych przekonań. Nasze dzieci uwielbiałyby nas za to do końca świata ale nauczyciele, którzy czepiaja się starych zasad chyba nie.

    Podobno do dziś istnieje Stowarzyszenie Wyznawców Płaskiej Ziemi. I ciągle walczą z Kopernikiem nie mówiąc już o Galileuszu.

    Pozdrawiam wszystkich rodziców i przyszłych rodziców. Zacznijcie od własnych przekonań, potem uwierzcie że wasze dzieci są zylion razy bystrzejsze od was i spróbujcie zrobić wszystko żeby ich nie ograniczać. Nauka dziecka odbywa się w domu z rodzicami do 3go (maksymalnie 5go) roku życia. W wieku lat 6ciu w szkole ten proces dawno jest zakończony.

    No to do zabawy marsz !
    Bo nauka to zabawa – dopóki nie pójdziesz do szkoły :]

  2. magda

    dzięki wam wielkie dzięki temu wszystko zrozumiałam
    mam dopiero 8 lat ale czuje się jak bym wiedziała tyle ile
    wie dziecko w wieku 11 lat bardzo wam dziękuje szczerze
    i z całego serca

  3. kornel

    Zgodzę się, że wyobraźnia odgrywa ogromną rolę w życiu młodego człowieka. nie można zapominać o kwestii zabawy i wykorzystania jej do działań edukacyjnych. Myślę tutaj o różnego rodzaju zabawach i grach edukacyjnych, także w dziedzinie matematyki. Edutainment polaczone z rodzinną integracją, wzmacnianiem wiezi miedzy rodzicem a dzieckiem to pelnowartosciowa edukacja i poniekad rozrywka.

Czas na Twój komentarz