Muzyka – Dziecko Świata, lata 3-6, rozdział 9

Dobrze wykonane, dobrej jakości, prawdziwe instrumenty muzyczne będą wspaniałym podarunkiem dla każdego dziecka.
Jeśli potrafisz chodzić, potrafisz tańczyć.
Jeśli potrafisz mówić, potrafisz śpiewać.– przysłowie z Zimbabwe
Śpiewanie
Ludzie urodzili się, aby śpiewać. Gdy tylko dziecko potrafi skupić swoją uwagę na ustach swojej mamy, uczy się ono jak usta poruszają się i jak powstają dźwięki. Pierwszy występ w duecie pojawia się, gdy dziecko zaczyna wydawać zamierzone dźwięki, a dorosły je naśladuje. Pomóżmy dziecku kontynuować to radosne dla niego tworzenie.
Nie istnieje ktoś taki, jak niemuzykalne dziecko. Są jedynie niemuzykalni dorośli, ponieważ nie doświadczyli oni wystarczającej praktyki z muzyką, kiedy byli dziećmi. Piosenki dają dzieciom możliwość wyrażania swoich emocji, a samo śpiewanie przynosi psychiczną ulgą. Wiedząc jak pozytywnym znakiem jest zwykłe spontaniczne śpiewanie zawsze wyczekiwałam na nie w klasie. W naszym domu, kiedy słyszałam naszego syna śpiewającego przed pójściem spać to był dla mnie znak, że jest szczęśliwy. Wcale nie musimy mieć pięknego głosu, aby formować śpiew u dzieci.
Śpiew pozytywnie wpływa również na naukę języka, nowych słów, poezji, historii czy ogólnie pojętej kultury. W klasie, gdzie dzieci pracują indywidualnie zamiast w grupach, nauczyciel może zaśpiewać piosenkę, zagrać coś, lub zatańczyć w dowolnym czasie w ciągu dnia z dwójką lub trójką dzieci, które nie są zajęte. Inni mogą dołączyć, kiedy tylko zechcą. Każde dziecko może tworzyć muzykę, gdy tylko poczuje taką potrzebę.
Słuchanie Muzyki
Tak jak piękna mowa pochodzi z wieloletniego słuchania, tak talent muzyczny i uznanie pochodzą z nieustannego słuchania. Idealnie, jeśli piosenki, muzyka ludowa, etniczna i klasyczna grane na prawdziwych instrumentach oraz eksperymentowanie na dobrych instrumentach perkusyjnych jest częścią codziennego życia dziecka.
Kompozytorzy
Historie kompozytorów, a zwłaszcza historie o ich dzieciństwie są zawsze interesujące i ważne dla małych dzieci. Pokazują dzieciom, że sławni kompozytorzy byli również zwyczajnymi dziećmi, które interesowały się tworzeniem muzyki w swoich umysłach.

Bach, Beethowen, Chopin, Mozart to kompozytorzy polecani przez nauczycieli metody gry na instrumentach stworzonej przez Shinichi Suzuki. Słuchając danego kompozytora warto postawić okładkę płyty w widocznym miejscu, by dziecko budowało również skojarzenia wizualne
Instrumenty muzyczne
Ważne jest, by dzieci były świadome tego, iż muzyka powstaje zawsze dzięki ruchom naszego ciała. Nawet jeśli są to naturalne dźwięki, które wydajemy, dzieci potrzebują wiedzieć, że są one wytworem różnych mięśni ust, rąk, ramion itd. Powinny wiedzieć jak wiele jest różnych instrumentów i powinny mieć możliwość obserwacji, w jaki sposób muzycy kontrolują swoje gesty tak, aby otrzymać różne muzyczne dźwięki. – Dr Silvana Montanaro
Aby pomóc dziecku doświadczyć tej ważnej części dobrej edukacji rekomendujemy prawdziwe instrumenty perkusyjne z różnych państw świata, jak również zachodnie instrumenty klasyczne ze względu na ich jakość, różnorodność i piękny dźwięk oraz ze względu na połączenie różnych kultur.
Słuchanie bicia serca stetoskopem, wystukiwanie na instrumencie w rytmie imion dzieci (Jan=x, Piotruś=xx) jest dobrym wprowadzeniem do rytmu.

Nauka zapisywania czy odczytywania nut może być dla dziecka tak samo prosta, jak nauka pisania i czytania słów.
Jeśli system nauczania, tak jak u Suzuki, oparty jest na naturalnym rozwoju dziecka, dzieci w tym wieku są bardzo otwarte na naukę technik grania na instrumentach, które wydają się być bardzo trudne – takich jak pianino czy skrzypce.
Nowy system edukacyjny nie pojawi się dopóki nie weźmiemy poważnie pod uwagę faktu, iż posiadamy „podwójny mózg”. W rozwoju ludzkiego mózgu i jego wielkich potencjalnych możliwości pomagają dzieciom zrównoważone doświadczenia myślenia zarówno DOSŁOWNEGO (logicznego), jak i INTUICYJNEGO, dlatego warto dzieciom oferować je w każdym wieku. Wyniki pokazują, że takie doświadczenia nie tylko wpływają na lepsze funkcjonowanie mózgu, ale również na wzrost zadowolenia w życiu osobistym i społecznym.
W zachodniej edukacji istnieje tendencja do rozdzielania tych dwóch doświadczeń, ponieważ w naszej cywilizacji nie cenimy zbyt wysoko wielu rzeczy wykonywanych przez prawą półkulę mózgową (intuicyjnie). Dlatego też od najmłodszych lat małe dzieci uczą się, by nie wyrażać siebie całkowicie wykorzystując możliwości tej półkuli mózgowej, ponieważ nie są one zachęcane, by zwrócić większą uwagę na ruch ciała czy to przez taniec, śpiew, malowanie … przez ogólnie pojętą sztukę.
Z kolei we wschodnich cywilizacjach większą wagę przywiązuje się do intuicyjnej części mózgu. Logiczna półkula mózgowa uważana jest za mało istotną w rozwiązywaniu prawdziwych problemów egzystencjonalnych.
Istnieje jednak wielka nadzieja dla naszej najbliższej przyszłości, gdy najbardziej utalentowani ludzie obu kultur zjednoczą się i rozpoznają, że potrzebujemy siebie nawzajem, aby się uzupełniać i mamy się czym ze sobą podzielić. – Dr Silvana Montanaro
Co nie istnieje w kulturalnym otoczeniu nie rozwinie się także w dziecku. – Dr Shinichi Suzuki
————————–
Tekst ten pochodzi z katalogu Child of the World przetłumaczonego przez nas za zgodą autorki na język polski. W wersji polskiej nosi on tytuł Dziecko Świata. Autorką oryginalnego angielskiego tekstu jest Susan Stephenson. Więcej informacji na temat Child of the World oraz Susan Stephenson możecie znaleźć na stronie firmy Michael Olaf.
Dobry artykuł? Podziel się nim ze znajomymi na Facebooku. Dziękujemy!