Wspólne czytanie – Przygotowanie do czytania i pisania – Pisanie i czytanie w podejściu Montessori cz. 2

Wspólne czytanie – Przygotowanie do czytania i pisania – Pisanie i czytanie w podejściu Montessori cz. 2

Wrzesień 6, 2010

Drugi z serii wpisów na temat [intlink id=”409″ type=”category”]czytania i pisania w podejściu Montessori [/intlink] pomoże nam w próbie przygotowania naszych dzieci do nabycia umiejętności czytania i pisania.

Co sprawia, że dzieci chcą czytać i pisać?

Dziecko uczy się mówić, ponieważ my do niego mówimy, a ono chłonie język mówiony. Do tego dochodzi jeszcze rozwój narządów mowy dziecka, ćwiczenie ich itd, ale tutaj chodzi o to, by pokazać, że podobnie dzieje się w przypadku czytania i pisania. Jeśli dziecko widzi, że czytanie i pisanie sprawia nam przyjemność, to samo będzie chciało tego spróbować. Nie chodzi tutaj koniecznie o to, byśmy czytali tylko wielką literaturę i pisali wiersze czy powieści. Ważne, by dziecko widziało nas w czasie tych czynności. Może to być czytanie gazety, magazynu, ulotki, komiksu, wiersza. Podobnie z pisaniem: robienie listy zakupów, pisanie listu, rozwiązywanie krzyżówek itd.

Drugim ważnym czynnikiem w zaszczepieniu dzieciom miłości do czytania i pisania jest wspólne z nimi czytanie. Czytaj dzieciom tak często jak to możliwe, co najmniej raz dziennie i kontynuuj ten rytuał tak długo, jak będzie on sprawiał wam przyjemność – nawet jeśli dzieci potrafią już same czytać.

Miejsce do czytania – kącik czytelniczy

Przykład półeczki, na której dziecko może oglądać całą okładkę książki, a przez to łatwiej mu zdecydować, co chce w danym momencie przeczytać.

Dobrze, by czytanie kojarzyło się z przyjemnie spędzanym czasem. Warto więc, by miejsce, w którym regularnie czytamy z dzieckiem było wygodne, dobrze oświetlone, łatwo dostępne – może wygodny fotel lub sofa. Wieczorem może to być łóżko dziecka. Dobrze, jeśli w pobliżu tego miejsca znajdzie się mała biblioteczka, żeby książki były pod ręką.

Dla małego dziecka najlepiej jeśli książki znajdują się na wysokości dla niego dostępnej, by mógł z nich korzystać zawsze, kiedy ma na to ochotę. Postaraj się, by cała okładka książki była widoczna. Małemu dziecko trudno wybrać książkę widząc tylko jej brzeg. Kolekcja książek w danym czasie nie musi być ogromna. Dziesięc pozycji w zupełności wystarczy. Staraj się jednak wymieniać tytuły co jakiś czas. To nie muszą być kupione książki. Zapisanie się w lokalnej bibliotece jest tu świetnym rozwiązaniem. Dobrze jeśli w danym momencie na półce znajduje się choć jedna książka z poezją (wierszykami, rymowankami) i jedna książka opisująca jakieś fakty z życia (zwierzęta, ciało człowieka, dom, jak to działa? itd.)

Wspólne czytanie

Czytaj swojemu dziecku na głos tak często, jak to tylko możliwe, a przynajmniej raz dziennie. Zadbaj, by dziecko i ty miało dobry wgląd w książkę, którą czytasz. Dobre ilustracje są ważnym elementem, bo od pierwszych kontaktów z książkami dziecko skupia swoją uwagę i lepiej rozumie czytany tekst. Przy większej liczbie dzieci należy znaleźć sposób, by żadne z nich nie czuło się wykluczone ze wspólnego czytania, ponieważ jest to czynność, która w niezwykły sposób pomaga budować więź między tobą a dzieckiem.

Nie musimy czekać z czytaniem, aż dziecko będzie potrafiło mówić. Można czytać już kilkutygodniowemu niemowlakowi. Młodsze rodzeństwo jest zwykle w lepszej sytuacji, bo może słuchać różnych historii czytanych starszym dzieciom.

Czas na Twój komentarz