Czym jest pismo? – Przygotowanie do czytania i pisania – Pisanie i czytanie w podejściu Montessori cz. 4

fot. Horia Varlan @ flickr.com
Wracamy do serii artykułów o [intlink id=”409″ type=”category”]pisaniu i czytaniu w podejściu Montessori[/intlink].
Wspólne czytanie może być niewątpliwie wielką przyjemnością zarówno dla dziecka jak i dla ciebie. Można pójść krok dalej i spróbować pomóc dziecku, by stawało się coraz bardziej świadome, czym jest pismo. Postaraj się jednak unikać wchodzenia w sytuacje, w których próbujesz nauczyć dziecko czegoś zatracając samą przyjemność czytania. Przykładem może tutaj być przerwanie czytania w bardzo ekscytującym momencie opowieści po to, by zwrócić uwagę dziecka na dużą literę na początku zdania, ale też bardziej subtelne momenty, w których można wyczuć pojawianie się specyficznej nutki atmosfery szkolnej nauki formalnej.
Postaraj się wyczuć dziecko. Jeśli zdaje się zainteresowane tym, co próbujesz mu przekazać spędźcie razem trochę czasu na punktach, o których już za chwilę poniżej. Jeśli zaś akurat dziś totalnie go to nie interesuje, oszczędzcie sobie je na inny dzień. Przecież będziecie czytać wspólnie przez co najmniej 6 lat!
- Pokaż dziecku, że czytamy od lewej do prawej i od góry do dołu. Wystarczy do tego palec, który wodzi za czytanym tekstem. Nie przesadzaj jednak i rób to tylko od czasu do czasu, by nie zirytować dziecka.
- Zacznij czytać książkę od okładki. Powiedz, kto jest autorem książki, czyli osobą, która wymyśliła historię w tej książce i zapisała ją. Powiedz, kto jest ilustratorem tej książki, i że jest to osoba, która wykonała wszystkie ilustracje, które możemy w niej podziwiać. Jeśli książka zawiera dedykację, również ją przeczytaj i wytłumacz, co to jest dedykacja. Pokaż dziecku, gdzie może znaleźć te informacje.
- Spróbuj zaintersować dziecko stronami informacyjnymi takimi jak Spis treści, strony tytułowe rozdziałów, indeksy. Znajdzcie razem nazwę wydawnictwa, które wydało książkę, rok i miejsce wydania. Pokaż dziecku, w którym miejscu umieszcza się numerację stron.
- Czasem możesz zwrócić uwagę dziecka na niektóre słowa w tekście. Kiedy czytasz jakieś bardzo długie słowo, zatrzymaj się na moment i zapytaj dziecko, czy może Ci powiedzieć, które słowo to było. Podobnie możesz zrobić z jakimś krótkim słowem.
- Podobnie można zainteresować się interpunkcją. Wskaż na kropkę i zapytaj dziecko czy wie, po co autor postawił w tym miejscu kropkę. Czy pytajnik na końcu zdania sprawia, że czytamy inaczej? Co robimy, kiedy widzimy przecinek? Duże litery używamy zaczynając nowe zdanie. Wykrzyknik na końcu zdania oznacza jakiś rozkaz, podekscytowanie, krzyk.
Dobry artykuł? Podziel się nim ze znajomymi na Facebooku. Dziękujemy!